«ΤΟ ΤΑΞΙ ΣΕ ΚΡΙΣΗ» Άρθρο του Νίκου Γκαρέλη, πρώην αντιπροέδρου της Π.Ο.Ε.Ι.Α.Τ.Α. και του Σ.Α.Τ.Α. (06/09/11)

 «Τ Ο   Τ Α Ξ Ι   Σ Ε   Κ Ρ Ι Σ Η»

«Εκτιμήσεις, διαπιστώσεις, απόψεις»
 από την πολύχρονη εμπειρία του Νίκου Γκαρέλη.

                                                 ΜΕΡΟΣ  ΠΡΩΤΟ
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ 1η: Η μικρομεσαία επαγγελματική τάξη των ιδιοκτητών ταξί της χώρας δημιουργήθηκε το 1964 από την κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου, παππού του σημερινού πρωθυπουργού. Με τον Ν.Δ. 4354/64 άρθρο 4, έβαλε κανόνες στην ιδιοκτησία των ταξί της χώρας μας και όρισε ότι το κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να έχει στην κατοχή του μόνο μέχρι 2 άδειες ΕΔΧ  Ταξί. Υποχρέωσε τους μεγαλοϊδιοκτήτες που είχαν πολλά ταξί στην κατοχή τους να κρατήσουν μόνο 2 άδειες στο όνομα τους και τις υπόλοιπες να τις πωλήσουν. Έβαλε τα θεμέλια για να δημιουργηθεί και στο χώρο της αστικής επιβατικής μεταφοράς η μικρομεσαία κοινωνική τάξη των επαγγελματιών ταξί. Μέχρι το 1964  στο χώρο αυτό είχαμε κατά μείζονα λόγο μεγαλοϊδιοκτήτες ταξί που τα δούλευαν εργάτες οδηγοί ταξί,
Μετά 40 χρόνια, το 2003, η Κυβέρνηση Κώστα Σημίτη (και υπουργός Μεταφορών ο Χρήστος Βερελής), με τον νόμο 3109 επαναδιατυπώνει το Ν.Δ, άρθρο 4 του (παππού) Γεωργίου Παπανδρέου. Κρίθηκε δηλαδή πως είναι απαραίτητο για την  ισορροπία της ελληνικής κοινωνία να διατηρηθεί  αυτή η διάταξη για να υπάρχει μικρομεσαία τάξη  και στο χώρο της αστικής επιβατικής μεταφοράς με τα ΕΔΧ ταξί. Με αυτόν τον νόμο δεν μπορούσε να είναι λιγότεροι από 16.000 οι ιδιοκτήτες ταξί της χώρας σε αντιδιαστολή με το Π.Δ. Ρέππα πως κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να έχει στην κατοχή του μέχρι το 5% του συνόλου των ταξί. Για την ενιαία διοικητική μονάδα Αθηνών-Πειραιώς-Περιχώρων ένα φυσικό πρόσωπο θα μπορούσε χωρίς κανένα περιορισμό να έχει στην κατοχή του μέχρι και 700 ταξί!!! Παράδειγμα: Στην Αθήνα με τις ρυθμίσεις του 1964 του Γεωργίου Παπανδρέου και του 2003 του Κώστα Σημίτη οι ιδιοκτήτες δεν θα μπορούσε να είναι λιγότεροι από 6.800. Με το Π.Δ. Ρέππα θα μπορούσαν 20 μόνο φυσικά πρόσωπα να αγοράσουν όλα τα ταξί της Έδρας. Αυτή η σύγκριση για όσους μετά μανίας υπεράσπιζαν το Π.Δ. Ρέππα που πρέσβευε στη διάλυση της μικρομεσαίας τάξης των ιδιοκτητών ταξί. Αυτή είναι η αλήθεια, αυτή είναι η πραγματικότητα.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ 2η: Με την κατάρτιση και τη μάθηση μπορούμε να ξεφύγουμε από την Ύφεση και να πάνε στην Ανάπτυξη. Ο σημερινός πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου δηλώνει προς κάθε κατεύθυνση πως μόνο με την κατάρτιση και τη μάθηση θα βγούμε από την Ύφεση και θα μπούμε στη  Ανάπτυξη. Συμφωνούμε και αυτή τη δήλωση του σημερινού πρωθυπουργού την εξειδικεύουμε για τον Κλάδο μας: ¨ΤΑΞΙΤΖΗΣ  ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΕΝΟΣ ΠΟΤΕ  ΠΕΙΝΑΣΜΕΝΟΣ!¨
- Αυτή η Καραμέλα της «Απελευθέρωσης» και πως την λύση για την κρίση θα την ρυθμίσει η αγορά, έχει λιώσει πια και δεν έχει πια  κανένα περιεχόμενο!
- Για παράδειγμα. Αν τα ζαχαροπλαστεία της χώρας δεν έχουν δουλειά, δεν πουλάνε, βρίσκονται σε ύφεση και κατεβάζουν ρολά, δεν λες στους πολίτες ανοίξτε και άλλα ζαχαροπλαστεία για να βρείτε από την ύφεση. Είναι ανακόλουθο, παλαβό, εντελώς τρελό!
Μέσα στους πεινασμένους δεν βάζεις και άλλους πεινασμένους, αυτό είναι έγκλημα. Απλά στέλνεις τους ζαχαροπλάστες στα Κ.Ε.Κ. για να μάθουν να κάνουν καλά και ποιοτικά γλυκά. Να πωλούν νέα, καλά και ποιοτικά προϊόντα. Έτσι θα καταπολεμήσεις την ύφεση και θα προχωρήσεις στην ανάπτυξη.
- Έτσι πρέπει να γίνει και στον Κλάδο μας. Στα αστικά κέντρα και την Περιφέρεια. Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης με ευθύνη των Περιφερειαρχών και συμμετοχή των επαγγελματιών λαμβάνοντας υπ όψη και τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις γιατί τα ταξί δεν είναι ζαχαροπλαστεία.
- Ο Περιφερειάρχης θα δίνει πτυχίο οδηγού ταξί. Μόνο με τον τρόπο αυτόν θα αναβαθμίσουμε τις υπηρεσίες μας στους πολίτες που ζουν στην πόλη μας και τους επισκέπτες της περιοχής μας. Έτσι θα φύγουμε από την κρίση· μόνο με την μάθηση θα εξειδικεύσουμε τις υπηρεσίες μας στην κοινωνία και την επιβατική αγορά!
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ 3η. Με ποιους κανόνες το Κράτος χορήγησε άδειες ταξί μέχρι σήμερα;
- Επταετία 1967-1974 Δικτατορία. Στην Αθήνα χορήγησε περίπου 6.200 Άδειες ταξί με τις προϋποθέσεις που η  δικτατορία έβαλε:
- Ο δικαιούχος να είναι επαγγελματίας οδηγός και να έχει ένσημα ως οδηγός.
- Να έχει βέβαια και απαραιτήτως πιστοποιητικό… κοινωνικών φρονημάτων.
- Έτσι με αυτές τις προϋποθέσεις ο σημερινός πασόκος, ο αριστερός, ο κομμουνιστής απαγορευόταν  να λάβει άδεια, η δικτατορία τους είχε αναγορεύσει εχθρούς της πατρίδας!
- 1977, νόμος 588/77. Η Κυβέρνηση Κωνσταντίνου Καραμανλή αντήλλαξε τα ιδιωτικά αστικά λεωφορεία που κρατικοποίησε στην Αθήνα με 1200 άδειες ταξί περίπου.
- 1980 Κυβέρνηση Γεωργίου Ράλλη. Χορήγηση Αδειών Ταξί σε Πολύτεκνους οδηγούς. Ο νόμος έδινε κάθε χρόνο υποχρεωτικά  από 1,5 ως 3% του συνόλου των αδειών ταξί κάθε περιοχής σε πολύτεκνους. Παράδειγμα το 1980 η Αθήνα είχε 12.500 ταξί και κάθε χρόνο χορηγούνταν από 185 ως και 370 άδεις ταξί. Αυτός ο Νόμος καταργήθηκε με τον 4578 νόμο του Κώστα Ασλάνη επί κυβερνήσεως Ανδρέα Παπανδρέου. Αν ο νόμος των πολυτέκνων ήταν ακόμα σε ισχύ η Αθήνα θα είχε σήμερα 18000 ταξί.
  Αυτή είναι η ΑΛΗΘΕΙΑ και η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ.
- 1984, νόμος 1437/84. Κυβέρνηση Ανδρέα Παπανδρέου. Αυτός ο νόμος έβαλε κανόνες, όρους και προϋποθέσεις για τον τρόπο που θα χορηγούνται άδειες ταξί από το Κράτος. Οι νέες άδειες χορηγούνται κάθε δύο χρόνια με απόφαση του νομαρχιακού συμβουλίου όπως ορίζει ο νόμος. Σε αυτό το συμμετέχουν. εκπρόσωπος ιδιοκτητών και οδηγών ταξί, εκπρόσωπος του Δήμου που ζητάει την Άδεια, της Τροχαίας της Περιοχής, του Υπουργείου φυσικά κ.α.
- Παρατήρηση. Σε ορισμένες περιοχές η χορήγηση νέων αδειών έγινε και  με το … άτυπο τεκμήριο του ρουσφετιού και της πελατειακής ανταποδοτικότητας.
- Ο νέος νόμος πρέπει να είναι αυστηρότερος και να αποτρέπει σε κάθε περίπτωση τις πελατειακές σχέσεις. Σε περίπτωση διαπίστωσης τέτοιων σχέσεων οι χορηγήσεις να ακυρώνονται από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
- 1988. Νόμος 1788/88 Κυβέρνηση Ανδρέα Παπανδρέου. Κεφάλαιο Γ, άρθρο 4, παράγραφος 4. Για την περιοχή Αθηνών-Πειραιώς-Περιχώρων απαγορεύεται η έκδοση νέων αδειών για λόγους περιβαλλοντολογικούς.
- 2003. Νόμος 3109/2003. Κυβέρνηση Κώστα Σημίτη. Για μία 3ετία, μέχρι 31/12/2005 δεν χορηγούνται άδειες ταξί σε όλη τη χώρα.
- 2005. Κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας. Για δύο τριετίες ακόμα δεν χορηγούνται άδειες ταξί σε όλη τη χώρα.
                                                 
ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η περίοδος της δικτατορίας είναι απάνθρωπη, αυτή είναι η εκτίμησή μου διότι με το πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων ήθελε να καταστήσει τους ιδιοκτήτες ταξί πληροφοριοδότες της. Οι άλλες περίοδοι με Κυβερνήσεις δημοκρατικά εκλεγμένες αυτές κρίνονται και με τα θετικά τους αλλά και με τα αρνητικά τους και όλα αυτά κρίνονται από τους νόμους που ψήφιζαν στη Βουλή. Σήμερα οι Βουλευτές καλούνται με τον νέο νόμο που θα ψηφίσουν στη Βουλή να εκφράσουν  αντικειμενικά τα πραγματικά δεδομένα και να τεκμηριώσουν  τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, της Χώρας μας και των ρυθμίσεων που απαιτούνται για να ξεπεράσει ο τόπος στο σύνολό του τις συνέπειες τις Ύφεσης. Τα ΕΔΩ αυτοκίνητα ταξί δεν ασκούν ούτε εθνικές ούτε διεθνείς μεταφορές για να διοικούνται από την κεντρική διοίκηση, δηλαδή την Κυβέρνηση. Τα ταξί ασκούν επιβατικές μεταφορές κυρίως εντός διοικητικών ορίων των περιοχών που έχουν την έδρα τους. Άρα διοίκηση και εποπτεία ασκεί ο Περιφερειάρχης. Η αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών εξαρτάται από την σωστή και διαρκή εκπαίδευση των επαγγελματιών και όχι από τον αριθμό τους.
Όλες οι μελέτες των  συγκοινωνιολόγων και άλλων ειδικών επιστημόνων καταλήγουν στο συμπέρασμα πως ο Κλάδος είναι αριθμητικά υπερκορεσμένος και έχει αντιμετωπίζει συνεχή μείωση του έργου για λόγους που ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί χωρίς ειδικές γνώσεις.
Είναι αδιανόητο οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. με νόμους του 2003 - 2005 - 2008 να λένε ¨Απαγορεύεται η Έκδοση Νέων Αδειών στη Χώρα¨ και το 2011 να πούνε ¨Να δοθούν Νέες Άδειες Ταξί στη Χώρα με Νέο Νόμο!¨
- Αν αυτό το κάνουν σημαίνει ότι δεν έχουν ούτε ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ούτε ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ και οφείλουν να δώσουν απάντηση στους  Πολίτες και να πούνε τι έχει γίνει στο διάστημα των δύο ετών και αλλάζουν άποψη και ψήφο.

Κλείνω εδώ το πρώτο μέρος των απόψεων και αναλύσεων από τις εμπειρίες μου και το δεύτερο μέρος με ολοκληρωμένες προτάσεις για διαβούλευση θα ακολουθήσει σε πολύ λίγο αφού ενημερωθούμε όλοι με τις προτάσεις και αποφάσεις του Υπουργού Κυρίου Γιάννη Ραγκούση. 

Αθήνα 06 Σεπτεμβρίου 2011
 Νίκος Γκαρέλης

Για λήψη του άρθρου επέλεξε ΕΔΩ