Συνέντευξη στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα»
Συνέντευξη Δημήτρη Ρέππα, Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα», στον δημοσιογράφο Ανδρέα Μπελεγρή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι έγινε τελικά στο θέμα των ΤΑΞΙ; Γιατί «τα πήρατε» με τον Ραγκούση;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Ο λόγος και η εν γένει στάση μου δίνουν αποστομωτική απάντηση σε όσους φαντάζονται τέτοια σενάρια. Θυμάστε πως χρόνια τώρα λέω: «εμείς ανήκουμε στο ΠΑΣΟΚ, δεν ανήκει το ΠΑΣΟΚ σε εμάς». Αυτό βεβαίως ισχύει στο υπερπολλαπλάσιο για την Ελλάδα. Θα ήμουν λοιπόν ο τελευταίος που θα προκαλούσα πρόβλημα και μάλιστα σε μια τέτοια περίοδο. Ο αρμόδιος Υπουργός είναι ικανός πολιτικός. Αυτός έχει την αποκλειστική πρωτοβουλία και ο λόγος του ανήκει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η κριτική που ασκείται σε εσάς είναι ότι το Προεδρικό Διάταγμα που θα υπογράφατε δεν απελευθέρωνε το επάγγελμα, αντίθετα το κρατούσε κλειστό. Τι απαντάτε σε αυτό;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Με το Προεδρικό Διάταγμα «απελευθερωνόταν» τόσο η αγορά όσο και το επάγγελμα με πολλούς τρόπους. Τα ταξί πρέπει να ληφθεί υπόψη πως έχουν σχεδόν μηδενικό αναπτυξιακό βάρος. Άλλωστε το κόμιστρο καθορίζεται από το κράτος, δεν διαμορφώνεται ελεύθερα όπως στα φορτηγά. Προβλέφθηκαν κανόνες προκειμένου να λειτουργεί μια ρυθμισμένη αγορά. Καταρτίστηκε σε εφαρμογή του ν. 3919 που προβλέπει την έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων τόσο στο άρθρο 2 παρ. 4 όσο και στο άρθρο 3 παρ. 2. Είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα συγχέονται τα χασάπικα, τα κομμωτήρια κ.λπ. με τα Δ.Χ. αυτοκίνητα! Καθένας μπορεί να έχει όσα αυτοκίνητα Ι.Χ. επιθυμεί, τα Δ.Χ. όμως εκτελούν μία κατά παραχώρηση δημόσια υπηρεσία και σε όλη την Ευρώπη προβλέπονται περιοριστικοί κανόνες, γι’ αυτό άλλωστε η τρόικα ήταν σύμφωνη σε αυτή τη ρύθμιση. Κανόνες, που αφορούν στην οδική ασφάλεια, το περιβάλλον, την κοινωνική συνοχή κ.ά. Καταλήξαμε σε κριτήρια και κανόνες απαντώντας στο βασικό ερώτημα: τα ταξί σε κάθε πόλη και περιοχή θα κυκλοφορούν σε απεριόριστο αριθμό ή θα τεθεί μία οροφή με βάση συγκεκριμένους δείκτες όπως είναι ο πληθυσμός, οι διανυκτερεύσεις τουριστών και γενικότερα ο όγκος του δυνητικού χρήστη αυτών των υπηρεσιών;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι αυτοκινητιστές συχνά παρουσιάζονται υπέρ σας. Μήπως όμως έτσι γίνεται «δύσκολη» η θέση της Κυβέρνησης και η δική σας;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Επικεφαλής των αυτοκινητιστών είναι μεταξύ των άλλων και στελέχη από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ και μάλιστα από τα καλύτερα στο συνδικαλιστικό χώρο. Οι αυτοκινητιστές δεν δέχθηκαν με ιδιαίτερη ευχαρίστηση τις προτάσεις μας. Αποδέχθηκαν ένα συμβιβασμό, όπως οι συνδικαλιστές στον ΟΣΕ που υπέγραψαν συλλογική σύμβαση εργασίας με την οποία μέσα στο 2011 μειώνεται το μισθολογικό κόστος κατά 120 εκατ. ευρώ. Το έκαναν με χαρά; Ασφαλώς όχι. Γνώριζαν όμως ότι αν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις δεν ευοδώνονταν, θα έπρεπε να αναλάβω νομοθετική πρωτοβουλία με την προοπτική ακόμη μεγαλύτερης μείωσης των μισθών. Αποδέχθηκαν λοιπόν ένα συμβιβασμό. Γιατί όμως να ενοχοποιούμε τη συμφωνία με κάποια επαγγελματική κατηγορία; Αντιθέτως, είναι κάτι πάρα πολύ θετικό. Ασφαλώς δεν είναι οι συνδικαλιστές το άπαν της κοινωνίας, όπως δεν είναι το άπαν της κοινωνίας μόνον οι πολιτικοί ή οι επιχειρηματίες ή τα Μ.Μ.Ε. Ουδείς είναι υπεράνω συμφερόντων και σκοπιμοτήτων, ο ένας είναι καθρέφτης του άλλου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποια λύση βλέπεται από εδώ και πέρα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Αυτό που δείχνουν οι αυτοκινητιστές αδικεί την πραγματικότητά τους. Κατάφεραν με τη στάση τους να καταστρέψουν το πρόσωπο του κλάδου τους, αλλά δυστυχώς και το πρόσωπο της Ελλάδας. Δεν μπορείς να στερείς από κάποιον αυτό που δεν μπορείς να του ξαναδώσεις. Πιστεύω ότι η λύση βρίσκεται στο διάλογο, με πλαίσιο αφετηρίας τη θέση που εξέφρασε ο Πρωθυπουργός μιλώντας λίγες μέρες πριν. Δηλαδή, η απελευθέρωση να γίνει πράξη με κανόνες, μέσα από διάλογο χωρίς προκαταλήψεις, ώστε να διαμορφωθεί ένα ικανό πλαίσιο αναβάθμισης των υπηρεσιών προς το χρήστη. Αυτό είναι και το πιο σημαντικό, το συμφέρον του πολίτη - χρήστη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Κυβέρνηση επιμένει πως εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Γιατί να μην δοκιμάσουμε το πορτογαλικό μοντέλο, το οποίο θα μπορούσε να φέρει πολιτική ηρεμία στο εσωτερικό και ταυτόχρονα να στείλει μήνυμα ενότητας στο εξωτερικό;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Επισημαίνω ότι στην Πορτογαλία τα δύο μεγάλα κόμματα δεσμεύθηκαν με την υπογραφή τους σε μία εθνική πολιτική. Στην Ελλάδα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση παριστάνει πως δεν ξέρει τίποτα για το έγκλημα του δημόσιου χρέους και δεν αναλαμβάνει στοιχειωδώς τις ευθύνες της. Πόσο αξιόπιστη είναι λοιπόν, ώστε να της εμπιστευθεί κάποιος και κυβερνητικές ευθύνες; Είναι η παράταξη που όταν κυβέρνησε ανέβασε το έλλειμμα και το χρέος. Εμείς έχουμε πράξει στο ακέραιο το καθήκον μας αναλαμβάνοντας τις ευθύνες που μας αναλογούν και καλώντας τη Ν.Δ. να στοιχηθεί σε μια κεντρική πολιτική. Δεν το κάνει. Ποιος την εμποδίζει, εμείς ή ο μικροκομματικός εαυτός της; Το δεύτερο είναι που πρέπει να αλλάξει. Οι εκλογές θα προσφέρουν ισχυρότερη Κυβέρνηση; Αμφιβάλλω. Θα επιβάλλουν μια Κυβέρνηση συνεργασίας που θα είναι αποτελεσματικότερη; Αμφιβάλλω. Και τώρα το πεδίο είναι ανοιχτό, γιατί πρέπει να προηγηθούν εκλογές με ό,τι κόστος σε χρόνο και χρήμα συνεπάγεται αυτό για την Ελλάδα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο Μάιος που πέρασε σημαδεύτηκε από τις διαδηλώσεις των Αγανακτισμένων. Φοβάστε αντίστοιχες και δυναμικότερες κινητοποιήσεις; Υπάρχουν ακόμα περιθώρια αντοχής στους Έλληνες;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Δεν επιτρέπεται να είμαστε μία Κυβέρνηση εξ αντανακλάσεως και ετεροπροσδιοριζόμενη, μία Κυβέρνηση φοβική. Η Δημοκρατία είναι αγαθό και είναι ευρύχωρη για διαφορές και αντιθέσεις. Περιλαμβάνει όμως κανόνες για τη διαχείρισή τους. Οι κοινωνικές δυνάμεις είναι θετικό να βρίσκονται στο προσκήνιο, αλλά οι προοδευτικές δυνάμεις ποτέ δεν ήταν δυνάμεις καταστροφής και μηδενισμού. Είναι δυνάμεις που έδρασαν στο όνομα του μέλλοντος και για το συμφέρον των πιο αδύναμων της κοινωνίας. Σας διαβεβαιώ ότι το τελευταίο για το οποίο μπορείτε να κατηγορήσετε την Κυβέρνησή μας είναι η ψηφοθηρική σκοπιμότητα. Το αντιλαμβάνεστε. Ενεργούμε στο όνομα του μέλλοντος της Ελλάδας και για το συμφέρον αυτών που θα καταστρέφονταν ολοσχερώς, αν η χώρα έμενε ανεξέλεγκτη να ακολουθεί την πορεία της προς τη χρεοκοπία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η κοινωνική δυσφορία εκφράζεται συχνά με ακραίες αντιδράσεις. Είστε από εκείνους που πιστεύουν πως πίσω από αυτές κρύβεται ο ΣΥΡΙΖΑ; Πώς πρέπει να αντιμετωπιστούν αυτά τα φαινόμενα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Ένας τόπος δεν κυβερνιέται με οργή και αγανάκτηση. Χρειάζεται πρόγραμμα και πολιτικό σχέδιο. Πρέπει το όχι της απόρριψης να γίνει το ναι της επιλογής. Στις εκλογές ψηφίζουμε τι θέλουμε, όχι τι δεν θέλουμε. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει σημαντική επιρροή στο συνδικαλισμό, στην αυτοδιοίκηση και σε άλλους κοινωνικούς χώρους. Στελέχη του έχουν συμβάλλει στη διαμόρφωση κρίσιμων πεδίων της σύγχρονης Ελλάδας. Ένας είναι ο τρόπος, ο διάλογος χωρίς προκαταλήψεις και παρωπίδες. Αν στη θέση του διαλόγου επικρατήσει η βία, τότε αυτοί που θα την πληρώσουν είναι οι αδύναμοι, οι ασθενέστεροι αυτής της κοινωνίας. Θα πάψουν να είναι ισότιμοι, θα γίνουν υποτελείς, αν αντί για την ισχύ του δικαίου επικρατήσει το δίκαιο του ισχυρού. Διάλογος λοιπόν, ισότιμων πολιτών στη βάση των κανόνων της πλειοψηφίας και της μειοψηφίας για να λειτουργεί το πολίτευμα και να δίνονται απαντήσεις στα προβλήματα που προκύπτουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο ανά έξι μήνες σχεδόν υπάρχει μια νέα συμφωνία με τους εταίρους μας στην ΕΕ, λαμβάνονται νέα μέτρα που πληρώνουν οι Έλληνες πολίτες και ταυτόχρονα η Κυβέρνηση πέφτει έξω στους στόχους της. Δεν πρέπει κάποια στιγμή να κάνετε την αυτοκριτική σας;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Προέχει η χώρα να σταθεροποιηθεί και να ξεπεράσει οριστικά το φάσμα της χρεοκοπίας. Δεν είναι περίοδος για ιδεολογικές ασκήσεις. Ούτε για σχέδια επί χάρτου. Είναι επιτακτική η αποτελεσματική δράση. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει τη βούλησή της χωρίς να υποκύπτει στο δέος του πολιτικού κόστους, γιατί προτάσσει το εθνικό όφελος. Έχει θεσπίσει το πλαίσιο και έχει ξεκαθαρίσει την κατεύθυνση της πολιτικής της σε κάθε τομέα. Δεν αρκεί όμως αυτό. Χρειάζεται η συνέργεια του κάθε αρμόδιου υπάλληλου, αλλά και της κοινωνίας, των φορέων και των πολιτών. Δυστυχώς με την ασυδοσία και την κακοδιαχείριση που επικράτησε, ιδίως τα τελευταία χρόνια, διαμορφώθηκε ένα ιδανικό περιβάλλον φοροδιαφυγής και ανομίας. Κάποιοι αξιοποιούν την επινοητικότητα της αγοράς για να αποφύγουν τις υποχρεώσεις τους ακόμα και σήμερα. Ασφαλώς κάποιοι άλλοι αδυνατούν εκ των πραγμάτων να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους λόγω οικονομικών βαρών. Τώρα, η κάθε καθυστέρηση και το κάθε λάθος έχει επίπτωση συνολικά στην χώρα. Εμείς, για το όποιο έλλειμμα αποτελεσματικότητας, ασφαλώς αναλαμβάνουμε την ευθύνη και κάνουμε την αυτοκριτική μας. Θα ήθελα όμως ειλικρινώς, ο κάθε Έλληνας να αναλάβει το αντίστοιχο μερίδιο, γιατί μόνον έτσι μπορούμε να οριοθετήσουμε μια νέα περίοδο για τη χώρα. Άλλωστε, καινούρια κοινωνία με παλιούς εαυτούς δεν γίνεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι ρεαλιστικό το πρόγραμμα των 50 δισ. των αποκρατικοποιήσεων;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Είναι φιλόδοξο, αλλά η επιτυχία εξαρτάται κυρίως από εμάς. Οι διαρθρωτικές αλλαγές και μεταξύ των άλλων οι αποκρατικοποιήσεις συνιστούν μια πολιτική αναγκαία για κάθε χώρα, είτε αντιμετωπίζει οικονομική κρίση όπως εμείς, είτε όχι. Το συμφέρον των φορολογούμενων πολιτών που δεν επιθυμούν να συντηρούν ζημιογόνες λειτουργίες χωρίς κοινωνική ανταποδοτικότητα και το συμφέρον των χρηστών που επιθυμούν καλές υπηρεσίες σε χαμηλή τιμή, κάνει αναγκαία την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με τον πιο πρόσφορο τρόπο. Το ποσό αυτό μπορεί να επιτευχθεί, αφού στο συγκεκριμένο τομέα επί πολλά χρόνια δεν ρίξαμε βάρος, άρα το έδαφος είναι παρθένο. Η σύνθεση του Συμβουλίου που καθοδηγεί αυτό το πρόγραμμα εγγυάται πως μπορεί να το φέρει σε πέρας με επιτυχία. Η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να αδιαφορεί για το πώς θα αντιμετωπίσει το χρέος της. Ασφαλώς όμως έχει κάθε δικαίωμα και υποχρέωση να προασπίζει το συμφέρον της στο πλαίσιο των αποκρατικοποιήσεων με κριτήριο εθνικό, κοινωνικό και αναπτυξιακό. Να είστε βέβαιοι ότι αυτό γίνεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα προβλέπει ριζικές μεταρρυθμίσεις. Αντέχει ακόμα το ΠΑΣΟΚ περισσότερα πλήγματα στην κομματική του βάση;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Το ΠΑΣΟΚ είναι κόμμα μεταρρυθμίσεων. Πολύ πριν προκύψει η τρόικα και το μνημόνιο προωθήσαμε σειρά διαρθρωτικών αλλαγών στους θεσμούς, στην κοινωνική πολιτική, στην αγορά. Οι μεταρρυθμίσεις αποτελούν πρώτη επιλογή και όχι έξωθεν επιβολή. Οι ανοιχτές αγορές, ο τερματισμός των ελλειμμάτων, τα προγράμματα εξυγίανσης, δεν αφορούν στους λίγους που απασχολούνται στους φορείς, αφορούν στο σύνολο των πολιτών. Οι αναγκαίες αλλαγές δεν διαιρούν την κοινωνία, αλλά πολλαπλασιάζουν τη δύναμη της Οικονομίας και της χώρας. Προϋπόθεση για όλα αυτά είναι ένα πολιτικό και επιχειρησιακό σχέδιο που προωθεί ρήξεις και δημιουργικές αναδιαρθρώσεις, όχι με βάση κομματικές πελατείες αλλά τις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας. Μόνον έτσι διασφαλίζουμε πως η Ελλάδα δεν θα ξαναβρεθεί στο μάτι του δημοσιονομικού κυκλώνα. Το ΠΑΣΟΚ έχει ισχυρή ρίζα όπως και η κοινωνία έχει ισχυρή μνήμη, για να συγκρίνει και να γνωρίζει πως οι Κυβερνήσεις μας κλήθηκαν πάντα να αναλάβουν και να διαχειριστούν μια μεγάλη κρίση και όπως έδειξε η Ιστορία το έκαναν με επιτυχία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πιστεύετε πως ένας πολιτικός πρέπει να αποσύρεται ή χρειαζόμαστε τους «πολιτικούς Νέστωρες» εντός Βουλής;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Οι πολίτες έχουν απεριόριστο δικαίωμα όχι μόνο να επιλέγουν τους εκπροσώπους τους, αλλά να διεκδικούν να είναι αυτοί οι ίδιοι εκπρόσωποι των άλλων. Σε μια ανοιχτή δημοκρατική κοινωνία ούτε οι Νέστωρες, ούτε οι φερέλπυδες πολιτικοί έχουν εκ προοιμίου τη συγκατάθεση των πολιτών. Τον κύκλο όλων τον σφραγίζει η ψήφος του λαού. Από το 1981, που πρωτοεκλέχθηκα βουλευτής σε ηλικία 29 χρονών μέχρι σήμερα, πάντα το λόγο τον είχαν οι πολίτες. Και για την επιδοκιμασία και για την αποδοκιμασία. Και πάντα η κρίση τους είναι απολύτως σεβαστή. Η κρίση των πολιτών λοιπόν, είναι και το τεκμήριο της παρουσίας μας στη δημόσια ζωή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς βλέπετε το δικό σας μέλλον στην πολιτική, μετά το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Δεν κάνεις το δεύτερο βήμα πριν κάνεις το πρώτο. Η φροντίδα για το προσωπικό μέλλον ενός εκάστου συχνά τον αποσπά από τις υποχρεώσεις του παρόντος. Προέχει λοιπόν η αφοσίωσή μας στο δημιουργικό παρόν. Άλλωστε το μέλλον ενός προσώπου είναι άνευ σημασίας για τη δημόσια ζωή. Σημασία έχει το μέλλον της χώρας, που χωρίς δημιουργικό παρόν δεν θα υπάρξει και βεβαίως το μέλλον της πολιτικής που δοκιμάζεται. Αυτός ο τόπος έχει αστείρευτες δυνάμεις και έτσι είναι αμελητέο αν κάποιος εξασφαλίζει ή όχι χώρο στο μέλλον της πολιτικής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όσον αφορά στο Ενιαίο Μισθολόγιο, από τα λίγα που ξέρουμε, υπάρχει ήδη η εντύπωση πως πρόκειται για άλλον έναν τρόπο της Κυβέρνησης να μειώσει μισθούς δημοσίων υπαλλήλων. Τι ακριβώς θα ισχύει;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Δεν προσεγγίζουμε το νέο βαθμολόγιο - μισθολόγιο με δημοσιονομικούς όρους. Φιλοδοξούμε ο κατά κοινή ομολογία μεγάλος ασθενής, που είναι το κράτος, να μεταμορφωθεί στο μεγάλο πλεονέκτημα της χώρας. Η αναπτυξιακή πτυχή της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης είναι εξαιρετικά σημαντική. Επιδιώκουμε λοιπόν να αξιοποιήσουμε ως κράτος τους καλύτερους στις αντίστοιχες θέσεις, ό,τι δηλαδή θα έκανε καθένας στην προσωπική του επιχείρηση. Αυτό σημαίνει αξιολόγηση αντικειμενική, αλλά και αξιοκρατική, με διευκόλυνση της κινητικότητας των υπαλλήλων μέσα στο κράτος και με λειτουργία των υπηρεσιακών μονάδων βάσει συγκεκριμένης στοχοθεσίας. Το μισθολογικό κόστος, λόγω των περικοπών που έχουν γίνει αλλά και της μείωσης του αριθμού των υπαλλήλων, υποχωρεί. Αυτό όμως που προέχει είναι η πραγματική εργασία του δημόσιου υπάλληλου να έχει αντίκρισμα και να αναγνωρίζεται. Έτσι μπορούμε να περάσουμε από την απαξίωση στην καταξίωση της δημόσιας διοίκησης και του δημόσιου υπαλλήλου προς όφελος του πολίτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επιθυμείτε να εξασφαλίσετε την σύνδεση της αποδοτικότητας με τις αμοιβές. Πώς θα γίνει συγκεκριμένα αυτό;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Η στάση της Πολιτείας απέναντι στον υπάλληλο καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και τη στάση του υπαλλήλου απέναντι στον κάθε πολίτη. Ασφαλώς, πρέπει με βάση συγκεκριμένους δείκτες να ελέγχεται η αποδοτικότητα, όχι μόνον του υπαλλήλου αλλά και μιας υπηρεσιακής μονάδας της οποίας οι υπάλληλοι καλούνται ως ομάδα να επιτύχουν συγκεκριμένους στόχους. Το κράτος και οι υπηρεσίες του είναι κατά βάση το ανθρώπινο δυναμικό του. Η προαγωγική εξέλιξη και οι αμοιβές, δεν μπορεί να προκύπτουν αυτομάτως, π.χ. με τη συμπλήρωση ετών, αλλά πρέπει να αποτελούν το αντίκρισμα του μόχθου και της συμβολής ενός υπαλλήλου και μιας υπηρεσίας στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης του πολίτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε σχεδιάζετε να ανακοινώσετε τις προτάσεις σας για τον εκλογικό νόμο; Αφού θέλετε ευρύτερη συναίνεση γιατί καθυστερείτε;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Σε αυτό το θέμα η διαδικασία έχει την ίδια αξία με την ουσία. Η πρωτοβουλία της Κυβέρνησης σταθμίζει την ισοτιμία της ψήφου κάθε πολίτη και την εκπροσώπηση κάθε περιοχής με την ισχυρή και αποτελεσματική διακυβέρνηση, αλλά επίσης επιδιώκει την ευρύτερη δυνατή συναίνεση των πολιτικών δυνάμεων για την άμεση εφαρμογή ενός σύγχρονου εκλογικού συστήματος. Τα κόμματα καλούνται να απαντήσουν: πρώτον, στον άριστο συγκερασμό της αναλογικότητας της ψήφου με τη διασφάλιση της κοινοβουλευτικής και πολιτικής σταθερότητας, δεύτερον, στην επί ίσοις όροις πολιτική διαπάλη υποψηφίων και κομμάτων με ταυτόχρονο εκμηδενισμό της επιρροής εξωθεσμικών κέντρων, καθώς επίσης της εξάλειψης κάθε αμφισβήτησης για γκρίζο πολιτικό χρήμα ιδίως στις αχανείς εκλογικές περιφέρειες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο νόμος για τα οικονομικά των κομμάτων είναι έτοιμος; Σε ποιες κατευθύνσεις θα κινείται;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Τα κόμματα οφείλουν να καταστούν πρότυπο διαφάνειας και χρηστής διαχείρισης. Ο αρμόδιο Υπουργός, αντιμετωπίζει αυτό το θέμα σύμφωνα με το πνεύμα της περιόδου για τη μείωση των δαπανών του Δημοσίου περικόπτοντας την οικονομική στήριξη κατά 20% τουλάχιστον. Κυρίως όμως, εγκαθιδρύει ένα ανεξάρτητο μηχανισμό κατά το μοντέλο των αξιόπιστων, ανεξάρτητων Αρχών για τον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων, τόσο κατά την προεκλογική όσο και κατά την τακτική περίοδο, δηλαδή συνεχώς. Η κρίση θεσμών και αξιοπιστίας των κομμάτων, απαιτούν πλήρη έλεγχο που πείθει ότι αυτός που επαγγέλλεται αξίες τις έχει ήδη κάνει πράξη στα του οίκου του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Ο λόγος και η εν γένει στάση μου δίνουν αποστομωτική απάντηση σε όσους φαντάζονται τέτοια σενάρια. Θυμάστε πως χρόνια τώρα λέω: «εμείς ανήκουμε στο ΠΑΣΟΚ, δεν ανήκει το ΠΑΣΟΚ σε εμάς». Αυτό βεβαίως ισχύει στο υπερπολλαπλάσιο για την Ελλάδα. Θα ήμουν λοιπόν ο τελευταίος που θα προκαλούσα πρόβλημα και μάλιστα σε μια τέτοια περίοδο. Ο αρμόδιος Υπουργός είναι ικανός πολιτικός. Αυτός έχει την αποκλειστική πρωτοβουλία και ο λόγος του ανήκει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η κριτική που ασκείται σε εσάς είναι ότι το Προεδρικό Διάταγμα που θα υπογράφατε δεν απελευθέρωνε το επάγγελμα, αντίθετα το κρατούσε κλειστό. Τι απαντάτε σε αυτό;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Με το Προεδρικό Διάταγμα «απελευθερωνόταν» τόσο η αγορά όσο και το επάγγελμα με πολλούς τρόπους. Τα ταξί πρέπει να ληφθεί υπόψη πως έχουν σχεδόν μηδενικό αναπτυξιακό βάρος. Άλλωστε το κόμιστρο καθορίζεται από το κράτος, δεν διαμορφώνεται ελεύθερα όπως στα φορτηγά. Προβλέφθηκαν κανόνες προκειμένου να λειτουργεί μια ρυθμισμένη αγορά. Καταρτίστηκε σε εφαρμογή του ν. 3919 που προβλέπει την έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων τόσο στο άρθρο 2 παρ. 4 όσο και στο άρθρο 3 παρ. 2. Είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα συγχέονται τα χασάπικα, τα κομμωτήρια κ.λπ. με τα Δ.Χ. αυτοκίνητα! Καθένας μπορεί να έχει όσα αυτοκίνητα Ι.Χ. επιθυμεί, τα Δ.Χ. όμως εκτελούν μία κατά παραχώρηση δημόσια υπηρεσία και σε όλη την Ευρώπη προβλέπονται περιοριστικοί κανόνες, γι’ αυτό άλλωστε η τρόικα ήταν σύμφωνη σε αυτή τη ρύθμιση. Κανόνες, που αφορούν στην οδική ασφάλεια, το περιβάλλον, την κοινωνική συνοχή κ.ά. Καταλήξαμε σε κριτήρια και κανόνες απαντώντας στο βασικό ερώτημα: τα ταξί σε κάθε πόλη και περιοχή θα κυκλοφορούν σε απεριόριστο αριθμό ή θα τεθεί μία οροφή με βάση συγκεκριμένους δείκτες όπως είναι ο πληθυσμός, οι διανυκτερεύσεις τουριστών και γενικότερα ο όγκος του δυνητικού χρήστη αυτών των υπηρεσιών;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι αυτοκινητιστές συχνά παρουσιάζονται υπέρ σας. Μήπως όμως έτσι γίνεται «δύσκολη» η θέση της Κυβέρνησης και η δική σας;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Επικεφαλής των αυτοκινητιστών είναι μεταξύ των άλλων και στελέχη από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ και μάλιστα από τα καλύτερα στο συνδικαλιστικό χώρο. Οι αυτοκινητιστές δεν δέχθηκαν με ιδιαίτερη ευχαρίστηση τις προτάσεις μας. Αποδέχθηκαν ένα συμβιβασμό, όπως οι συνδικαλιστές στον ΟΣΕ που υπέγραψαν συλλογική σύμβαση εργασίας με την οποία μέσα στο 2011 μειώνεται το μισθολογικό κόστος κατά 120 εκατ. ευρώ. Το έκαναν με χαρά; Ασφαλώς όχι. Γνώριζαν όμως ότι αν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις δεν ευοδώνονταν, θα έπρεπε να αναλάβω νομοθετική πρωτοβουλία με την προοπτική ακόμη μεγαλύτερης μείωσης των μισθών. Αποδέχθηκαν λοιπόν ένα συμβιβασμό. Γιατί όμως να ενοχοποιούμε τη συμφωνία με κάποια επαγγελματική κατηγορία; Αντιθέτως, είναι κάτι πάρα πολύ θετικό. Ασφαλώς δεν είναι οι συνδικαλιστές το άπαν της κοινωνίας, όπως δεν είναι το άπαν της κοινωνίας μόνον οι πολιτικοί ή οι επιχειρηματίες ή τα Μ.Μ.Ε. Ουδείς είναι υπεράνω συμφερόντων και σκοπιμοτήτων, ο ένας είναι καθρέφτης του άλλου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποια λύση βλέπεται από εδώ και πέρα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Αυτό που δείχνουν οι αυτοκινητιστές αδικεί την πραγματικότητά τους. Κατάφεραν με τη στάση τους να καταστρέψουν το πρόσωπο του κλάδου τους, αλλά δυστυχώς και το πρόσωπο της Ελλάδας. Δεν μπορείς να στερείς από κάποιον αυτό που δεν μπορείς να του ξαναδώσεις. Πιστεύω ότι η λύση βρίσκεται στο διάλογο, με πλαίσιο αφετηρίας τη θέση που εξέφρασε ο Πρωθυπουργός μιλώντας λίγες μέρες πριν. Δηλαδή, η απελευθέρωση να γίνει πράξη με κανόνες, μέσα από διάλογο χωρίς προκαταλήψεις, ώστε να διαμορφωθεί ένα ικανό πλαίσιο αναβάθμισης των υπηρεσιών προς το χρήστη. Αυτό είναι και το πιο σημαντικό, το συμφέρον του πολίτη - χρήστη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Κυβέρνηση επιμένει πως εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Γιατί να μην δοκιμάσουμε το πορτογαλικό μοντέλο, το οποίο θα μπορούσε να φέρει πολιτική ηρεμία στο εσωτερικό και ταυτόχρονα να στείλει μήνυμα ενότητας στο εξωτερικό;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Επισημαίνω ότι στην Πορτογαλία τα δύο μεγάλα κόμματα δεσμεύθηκαν με την υπογραφή τους σε μία εθνική πολιτική. Στην Ελλάδα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση παριστάνει πως δεν ξέρει τίποτα για το έγκλημα του δημόσιου χρέους και δεν αναλαμβάνει στοιχειωδώς τις ευθύνες της. Πόσο αξιόπιστη είναι λοιπόν, ώστε να της εμπιστευθεί κάποιος και κυβερνητικές ευθύνες; Είναι η παράταξη που όταν κυβέρνησε ανέβασε το έλλειμμα και το χρέος. Εμείς έχουμε πράξει στο ακέραιο το καθήκον μας αναλαμβάνοντας τις ευθύνες που μας αναλογούν και καλώντας τη Ν.Δ. να στοιχηθεί σε μια κεντρική πολιτική. Δεν το κάνει. Ποιος την εμποδίζει, εμείς ή ο μικροκομματικός εαυτός της; Το δεύτερο είναι που πρέπει να αλλάξει. Οι εκλογές θα προσφέρουν ισχυρότερη Κυβέρνηση; Αμφιβάλλω. Θα επιβάλλουν μια Κυβέρνηση συνεργασίας που θα είναι αποτελεσματικότερη; Αμφιβάλλω. Και τώρα το πεδίο είναι ανοιχτό, γιατί πρέπει να προηγηθούν εκλογές με ό,τι κόστος σε χρόνο και χρήμα συνεπάγεται αυτό για την Ελλάδα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο Μάιος που πέρασε σημαδεύτηκε από τις διαδηλώσεις των Αγανακτισμένων. Φοβάστε αντίστοιχες και δυναμικότερες κινητοποιήσεις; Υπάρχουν ακόμα περιθώρια αντοχής στους Έλληνες;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Δεν επιτρέπεται να είμαστε μία Κυβέρνηση εξ αντανακλάσεως και ετεροπροσδιοριζόμενη, μία Κυβέρνηση φοβική. Η Δημοκρατία είναι αγαθό και είναι ευρύχωρη για διαφορές και αντιθέσεις. Περιλαμβάνει όμως κανόνες για τη διαχείρισή τους. Οι κοινωνικές δυνάμεις είναι θετικό να βρίσκονται στο προσκήνιο, αλλά οι προοδευτικές δυνάμεις ποτέ δεν ήταν δυνάμεις καταστροφής και μηδενισμού. Είναι δυνάμεις που έδρασαν στο όνομα του μέλλοντος και για το συμφέρον των πιο αδύναμων της κοινωνίας. Σας διαβεβαιώ ότι το τελευταίο για το οποίο μπορείτε να κατηγορήσετε την Κυβέρνησή μας είναι η ψηφοθηρική σκοπιμότητα. Το αντιλαμβάνεστε. Ενεργούμε στο όνομα του μέλλοντος της Ελλάδας και για το συμφέρον αυτών που θα καταστρέφονταν ολοσχερώς, αν η χώρα έμενε ανεξέλεγκτη να ακολουθεί την πορεία της προς τη χρεοκοπία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η κοινωνική δυσφορία εκφράζεται συχνά με ακραίες αντιδράσεις. Είστε από εκείνους που πιστεύουν πως πίσω από αυτές κρύβεται ο ΣΥΡΙΖΑ; Πώς πρέπει να αντιμετωπιστούν αυτά τα φαινόμενα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Ένας τόπος δεν κυβερνιέται με οργή και αγανάκτηση. Χρειάζεται πρόγραμμα και πολιτικό σχέδιο. Πρέπει το όχι της απόρριψης να γίνει το ναι της επιλογής. Στις εκλογές ψηφίζουμε τι θέλουμε, όχι τι δεν θέλουμε. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει σημαντική επιρροή στο συνδικαλισμό, στην αυτοδιοίκηση και σε άλλους κοινωνικούς χώρους. Στελέχη του έχουν συμβάλλει στη διαμόρφωση κρίσιμων πεδίων της σύγχρονης Ελλάδας. Ένας είναι ο τρόπος, ο διάλογος χωρίς προκαταλήψεις και παρωπίδες. Αν στη θέση του διαλόγου επικρατήσει η βία, τότε αυτοί που θα την πληρώσουν είναι οι αδύναμοι, οι ασθενέστεροι αυτής της κοινωνίας. Θα πάψουν να είναι ισότιμοι, θα γίνουν υποτελείς, αν αντί για την ισχύ του δικαίου επικρατήσει το δίκαιο του ισχυρού. Διάλογος λοιπόν, ισότιμων πολιτών στη βάση των κανόνων της πλειοψηφίας και της μειοψηφίας για να λειτουργεί το πολίτευμα και να δίνονται απαντήσεις στα προβλήματα που προκύπτουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο ανά έξι μήνες σχεδόν υπάρχει μια νέα συμφωνία με τους εταίρους μας στην ΕΕ, λαμβάνονται νέα μέτρα που πληρώνουν οι Έλληνες πολίτες και ταυτόχρονα η Κυβέρνηση πέφτει έξω στους στόχους της. Δεν πρέπει κάποια στιγμή να κάνετε την αυτοκριτική σας;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Προέχει η χώρα να σταθεροποιηθεί και να ξεπεράσει οριστικά το φάσμα της χρεοκοπίας. Δεν είναι περίοδος για ιδεολογικές ασκήσεις. Ούτε για σχέδια επί χάρτου. Είναι επιτακτική η αποτελεσματική δράση. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει τη βούλησή της χωρίς να υποκύπτει στο δέος του πολιτικού κόστους, γιατί προτάσσει το εθνικό όφελος. Έχει θεσπίσει το πλαίσιο και έχει ξεκαθαρίσει την κατεύθυνση της πολιτικής της σε κάθε τομέα. Δεν αρκεί όμως αυτό. Χρειάζεται η συνέργεια του κάθε αρμόδιου υπάλληλου, αλλά και της κοινωνίας, των φορέων και των πολιτών. Δυστυχώς με την ασυδοσία και την κακοδιαχείριση που επικράτησε, ιδίως τα τελευταία χρόνια, διαμορφώθηκε ένα ιδανικό περιβάλλον φοροδιαφυγής και ανομίας. Κάποιοι αξιοποιούν την επινοητικότητα της αγοράς για να αποφύγουν τις υποχρεώσεις τους ακόμα και σήμερα. Ασφαλώς κάποιοι άλλοι αδυνατούν εκ των πραγμάτων να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους λόγω οικονομικών βαρών. Τώρα, η κάθε καθυστέρηση και το κάθε λάθος έχει επίπτωση συνολικά στην χώρα. Εμείς, για το όποιο έλλειμμα αποτελεσματικότητας, ασφαλώς αναλαμβάνουμε την ευθύνη και κάνουμε την αυτοκριτική μας. Θα ήθελα όμως ειλικρινώς, ο κάθε Έλληνας να αναλάβει το αντίστοιχο μερίδιο, γιατί μόνον έτσι μπορούμε να οριοθετήσουμε μια νέα περίοδο για τη χώρα. Άλλωστε, καινούρια κοινωνία με παλιούς εαυτούς δεν γίνεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι ρεαλιστικό το πρόγραμμα των 50 δισ. των αποκρατικοποιήσεων;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Είναι φιλόδοξο, αλλά η επιτυχία εξαρτάται κυρίως από εμάς. Οι διαρθρωτικές αλλαγές και μεταξύ των άλλων οι αποκρατικοποιήσεις συνιστούν μια πολιτική αναγκαία για κάθε χώρα, είτε αντιμετωπίζει οικονομική κρίση όπως εμείς, είτε όχι. Το συμφέρον των φορολογούμενων πολιτών που δεν επιθυμούν να συντηρούν ζημιογόνες λειτουργίες χωρίς κοινωνική ανταποδοτικότητα και το συμφέρον των χρηστών που επιθυμούν καλές υπηρεσίες σε χαμηλή τιμή, κάνει αναγκαία την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με τον πιο πρόσφορο τρόπο. Το ποσό αυτό μπορεί να επιτευχθεί, αφού στο συγκεκριμένο τομέα επί πολλά χρόνια δεν ρίξαμε βάρος, άρα το έδαφος είναι παρθένο. Η σύνθεση του Συμβουλίου που καθοδηγεί αυτό το πρόγραμμα εγγυάται πως μπορεί να το φέρει σε πέρας με επιτυχία. Η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να αδιαφορεί για το πώς θα αντιμετωπίσει το χρέος της. Ασφαλώς όμως έχει κάθε δικαίωμα και υποχρέωση να προασπίζει το συμφέρον της στο πλαίσιο των αποκρατικοποιήσεων με κριτήριο εθνικό, κοινωνικό και αναπτυξιακό. Να είστε βέβαιοι ότι αυτό γίνεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα προβλέπει ριζικές μεταρρυθμίσεις. Αντέχει ακόμα το ΠΑΣΟΚ περισσότερα πλήγματα στην κομματική του βάση;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Το ΠΑΣΟΚ είναι κόμμα μεταρρυθμίσεων. Πολύ πριν προκύψει η τρόικα και το μνημόνιο προωθήσαμε σειρά διαρθρωτικών αλλαγών στους θεσμούς, στην κοινωνική πολιτική, στην αγορά. Οι μεταρρυθμίσεις αποτελούν πρώτη επιλογή και όχι έξωθεν επιβολή. Οι ανοιχτές αγορές, ο τερματισμός των ελλειμμάτων, τα προγράμματα εξυγίανσης, δεν αφορούν στους λίγους που απασχολούνται στους φορείς, αφορούν στο σύνολο των πολιτών. Οι αναγκαίες αλλαγές δεν διαιρούν την κοινωνία, αλλά πολλαπλασιάζουν τη δύναμη της Οικονομίας και της χώρας. Προϋπόθεση για όλα αυτά είναι ένα πολιτικό και επιχειρησιακό σχέδιο που προωθεί ρήξεις και δημιουργικές αναδιαρθρώσεις, όχι με βάση κομματικές πελατείες αλλά τις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας. Μόνον έτσι διασφαλίζουμε πως η Ελλάδα δεν θα ξαναβρεθεί στο μάτι του δημοσιονομικού κυκλώνα. Το ΠΑΣΟΚ έχει ισχυρή ρίζα όπως και η κοινωνία έχει ισχυρή μνήμη, για να συγκρίνει και να γνωρίζει πως οι Κυβερνήσεις μας κλήθηκαν πάντα να αναλάβουν και να διαχειριστούν μια μεγάλη κρίση και όπως έδειξε η Ιστορία το έκαναν με επιτυχία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πιστεύετε πως ένας πολιτικός πρέπει να αποσύρεται ή χρειαζόμαστε τους «πολιτικούς Νέστωρες» εντός Βουλής;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Οι πολίτες έχουν απεριόριστο δικαίωμα όχι μόνο να επιλέγουν τους εκπροσώπους τους, αλλά να διεκδικούν να είναι αυτοί οι ίδιοι εκπρόσωποι των άλλων. Σε μια ανοιχτή δημοκρατική κοινωνία ούτε οι Νέστωρες, ούτε οι φερέλπυδες πολιτικοί έχουν εκ προοιμίου τη συγκατάθεση των πολιτών. Τον κύκλο όλων τον σφραγίζει η ψήφος του λαού. Από το 1981, που πρωτοεκλέχθηκα βουλευτής σε ηλικία 29 χρονών μέχρι σήμερα, πάντα το λόγο τον είχαν οι πολίτες. Και για την επιδοκιμασία και για την αποδοκιμασία. Και πάντα η κρίση τους είναι απολύτως σεβαστή. Η κρίση των πολιτών λοιπόν, είναι και το τεκμήριο της παρουσίας μας στη δημόσια ζωή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς βλέπετε το δικό σας μέλλον στην πολιτική, μετά το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Δεν κάνεις το δεύτερο βήμα πριν κάνεις το πρώτο. Η φροντίδα για το προσωπικό μέλλον ενός εκάστου συχνά τον αποσπά από τις υποχρεώσεις του παρόντος. Προέχει λοιπόν η αφοσίωσή μας στο δημιουργικό παρόν. Άλλωστε το μέλλον ενός προσώπου είναι άνευ σημασίας για τη δημόσια ζωή. Σημασία έχει το μέλλον της χώρας, που χωρίς δημιουργικό παρόν δεν θα υπάρξει και βεβαίως το μέλλον της πολιτικής που δοκιμάζεται. Αυτός ο τόπος έχει αστείρευτες δυνάμεις και έτσι είναι αμελητέο αν κάποιος εξασφαλίζει ή όχι χώρο στο μέλλον της πολιτικής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όσον αφορά στο Ενιαίο Μισθολόγιο, από τα λίγα που ξέρουμε, υπάρχει ήδη η εντύπωση πως πρόκειται για άλλον έναν τρόπο της Κυβέρνησης να μειώσει μισθούς δημοσίων υπαλλήλων. Τι ακριβώς θα ισχύει;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Δεν προσεγγίζουμε το νέο βαθμολόγιο - μισθολόγιο με δημοσιονομικούς όρους. Φιλοδοξούμε ο κατά κοινή ομολογία μεγάλος ασθενής, που είναι το κράτος, να μεταμορφωθεί στο μεγάλο πλεονέκτημα της χώρας. Η αναπτυξιακή πτυχή της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης είναι εξαιρετικά σημαντική. Επιδιώκουμε λοιπόν να αξιοποιήσουμε ως κράτος τους καλύτερους στις αντίστοιχες θέσεις, ό,τι δηλαδή θα έκανε καθένας στην προσωπική του επιχείρηση. Αυτό σημαίνει αξιολόγηση αντικειμενική, αλλά και αξιοκρατική, με διευκόλυνση της κινητικότητας των υπαλλήλων μέσα στο κράτος και με λειτουργία των υπηρεσιακών μονάδων βάσει συγκεκριμένης στοχοθεσίας. Το μισθολογικό κόστος, λόγω των περικοπών που έχουν γίνει αλλά και της μείωσης του αριθμού των υπαλλήλων, υποχωρεί. Αυτό όμως που προέχει είναι η πραγματική εργασία του δημόσιου υπάλληλου να έχει αντίκρισμα και να αναγνωρίζεται. Έτσι μπορούμε να περάσουμε από την απαξίωση στην καταξίωση της δημόσιας διοίκησης και του δημόσιου υπαλλήλου προς όφελος του πολίτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επιθυμείτε να εξασφαλίσετε την σύνδεση της αποδοτικότητας με τις αμοιβές. Πώς θα γίνει συγκεκριμένα αυτό;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Η στάση της Πολιτείας απέναντι στον υπάλληλο καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και τη στάση του υπαλλήλου απέναντι στον κάθε πολίτη. Ασφαλώς, πρέπει με βάση συγκεκριμένους δείκτες να ελέγχεται η αποδοτικότητα, όχι μόνον του υπαλλήλου αλλά και μιας υπηρεσιακής μονάδας της οποίας οι υπάλληλοι καλούνται ως ομάδα να επιτύχουν συγκεκριμένους στόχους. Το κράτος και οι υπηρεσίες του είναι κατά βάση το ανθρώπινο δυναμικό του. Η προαγωγική εξέλιξη και οι αμοιβές, δεν μπορεί να προκύπτουν αυτομάτως, π.χ. με τη συμπλήρωση ετών, αλλά πρέπει να αποτελούν το αντίκρισμα του μόχθου και της συμβολής ενός υπαλλήλου και μιας υπηρεσίας στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης του πολίτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε σχεδιάζετε να ανακοινώσετε τις προτάσεις σας για τον εκλογικό νόμο; Αφού θέλετε ευρύτερη συναίνεση γιατί καθυστερείτε;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Σε αυτό το θέμα η διαδικασία έχει την ίδια αξία με την ουσία. Η πρωτοβουλία της Κυβέρνησης σταθμίζει την ισοτιμία της ψήφου κάθε πολίτη και την εκπροσώπηση κάθε περιοχής με την ισχυρή και αποτελεσματική διακυβέρνηση, αλλά επίσης επιδιώκει την ευρύτερη δυνατή συναίνεση των πολιτικών δυνάμεων για την άμεση εφαρμογή ενός σύγχρονου εκλογικού συστήματος. Τα κόμματα καλούνται να απαντήσουν: πρώτον, στον άριστο συγκερασμό της αναλογικότητας της ψήφου με τη διασφάλιση της κοινοβουλευτικής και πολιτικής σταθερότητας, δεύτερον, στην επί ίσοις όροις πολιτική διαπάλη υποψηφίων και κομμάτων με ταυτόχρονο εκμηδενισμό της επιρροής εξωθεσμικών κέντρων, καθώς επίσης της εξάλειψης κάθε αμφισβήτησης για γκρίζο πολιτικό χρήμα ιδίως στις αχανείς εκλογικές περιφέρειες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο νόμος για τα οικονομικά των κομμάτων είναι έτοιμος; Σε ποιες κατευθύνσεις θα κινείται;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Τα κόμματα οφείλουν να καταστούν πρότυπο διαφάνειας και χρηστής διαχείρισης. Ο αρμόδιο Υπουργός, αντιμετωπίζει αυτό το θέμα σύμφωνα με το πνεύμα της περιόδου για τη μείωση των δαπανών του Δημοσίου περικόπτοντας την οικονομική στήριξη κατά 20% τουλάχιστον. Κυρίως όμως, εγκαθιδρύει ένα ανεξάρτητο μηχανισμό κατά το μοντέλο των αξιόπιστων, ανεξάρτητων Αρχών για τον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων, τόσο κατά την προεκλογική όσο και κατά την τακτική περίοδο, δηλαδή συνεχώς. Η κρίση θεσμών και αξιοπιστίας των κομμάτων, απαιτούν πλήρη έλεγχο που πείθει ότι αυτός που επαγγέλλεται αξίες τις έχει ήδη κάνει πράξη στα του οίκου του.