Ετοιμάζεται «άνοιγμα» επαγγέλματος και στα υπεραστικά λεωφορεία ΚΤΕΛ (30/10/11)


Ετοιμάζεται «άνοιγμα» επαγγέλματος και στα υπεραστικά λεωφορεία ΚΤΕΛ

Της Αλεξανδρας Κασσίμη

Η απελευθέρωση της αγοράς των υπεραστικών ΚΤΕΛ θα απασχολήσει προσεχώς την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, η οποία ακόμη δεν έχει καταφέρει να κλείσει τα μέτωπα των ταξί και των φορτηγών. Ως γνωστόν, το σχετικό νομοσχέδιο για τα ταξί δεν έχει κατατεθεί ακόμη. Η απελευθέρωση του καθεστώτος των λεωφορείων των ΚΤΕΛ αποτελεί χρόνιο αίτημα του τουριστικού κλάδου, που ζητεί πλέον επιτακτικά την πλήρη εφαρμογή του νόμου 3910/2011 για την απελευθέρωση των επαγγελμάτων που περιλαμβάνει όλο το εύρος των χερσαίων επιβατικών μεταφορών. Σε εξέλιξη βρίσκεται ήδη διαγωνισμός για την εκπόνηση μελέτης με αντικείμενο τη «Λειτουργία του συστήματος των ΚΤΕΛ και τις δυνατότητες απελευθέρωσης της αγοράς», κόστους 125.000 ευρώ, που απορρέει ως απαίτηση από την τελευταία αναθεωρημένη έκδοση του Μνημονίου.
Η συγκεκριμένη μελέτη, που αναμένεται να είναι έτοιμη στις αρχές του επόμενου χρόνου, θα περιλαμβάνει προτάσεις για τον τρόπο απελευθέρωσης της συγκεκριμένης αγοράς, ενώ αναμένεται και σε αυτή την περίπτωση να ληφθούν υπ’ όψιν παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Στο επίκεντρο της μελέτης θα βρεθεί το καθεστώς που ισχύει στη λειτουργία της αγοράς των υπεραστικών επιβατικών μεταφορών στη Γαλλία, στη Γερμανία, στη Βρετανία, στην Αυστρία και στη Σουηδία, αλλά και σε κράτη που έχουν πληθυσμό παρόμοιο με αυτόν της Ελλάδας. Εκπρόσωποι της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (ΠΟΑΥΣ) υποστηρίζουν ότι δεν υφίσταται θέμα απελευθέρωσης, καθώς ισχύει, όπως επισημαίνουν, η σύμβαση έργου για εκτέλεση δημόσιας συγκοινωνίας που λήγει το 2019.
Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, όμως, τηρούν σιγήν ιχθύος σε μια προσπάθεια ενδεχομένως να μην ανοίξει ακόμη ένα μέτωπο. Ωστόσο παραπέμπουν στα αποτελέσματα της σχετικής μελέτης.
Νέες άδειες
Ενδιαφέρον θα έχει το εάν και σε αυτόν τον κλάδο το υπουργείο Υποδομών θα προχωρήσει στην έκδοση νέων αδειών αστικών - υπεραστικών συγκοινωνιών, υιοθετώντας το μοντέλο που εφαρμόστηκε στην αγορά ταξί και φορτηγών. Σήμερα για την απόκτηση άδειας ΚΤΕΛ απαιτείται υψηλό ποσό, καθώς στην αγορά ο αριθμός των προς πώληση αδειών ΚΤΕΛ είναι πολύ μικρός, ενώ δεν εκδίδονται νέες.
Ο ανάδοχος της σχετικής μελέτης καλείται να διερευνήσει το ισχύον καθεστώς λειτουργίας των ΚΤΕΛ στην Ελλάδα προτείνοντας εναλλακτικές επιλογές που θα αφορούν την απελευθέρωση της αγοράς των υπεραστικών αλλά και προαστιακών συγκοινωνιών. Η μελέτη πρόκειται να επικεντρωθεί στο θεσμικό πλαίσιο και το μοντέλο οργάνωσης (δομή αγοράς, χωρική οργάνωση, κανόνες πρόσβασης στην αγορά, μορφές οργάνωσης) των ΚΤΕΛ.
Παράλληλα θα επανεξεταστεί ο αριθμός των ΚΤΕΛ που λειτουργούν στην ελληνική επικράτεια, τυχόν επικαλύψεις δρομολογίων, ο ρόλος της πολιτείας (π.χ. έλεγχος τιμών υπηρεσιών, δυνατότητα εισόδου στην αγορά), η χρήση των οχημάτων και για άλλους σκοπούς (π.χ. σχολικά), οι περιορισμοί στην λειτουργία των ΚΤΕΛ (γεωγραφικοί, λειτουργικοί, τιμολογιακοί), ο αριθμός και το κόστος των αδειών λειτουργίας, οι δείκτες που αφορούν το μέγεθος των ΚΤΕΛ σε σχέση με τη συνολική επιβατική τους κίνηση, η διαχείριση των εσόδων (κατανομή μεταξύ των λεωφορειούχων, δείκτες που αφορούν την τιμή των παρεχόμενων υπηρεσιών και σύγκρισή τους με άλλα μέσα μεταφοράς).