Κύπρος - Σχέδια για μείωση του αριθμού των ταξί (30/06/11)

Ενώ στη χώρα μας με διάφορους τρόπους (μαθηματικός τύπος (ή αλγόριθμος), διανυκτερεύσεις στο υπό έκδοση "ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ") προκύπτει μεταβολή (προς τα πάνω) του αριθμού των ταξί σε πολλές περιοχές της Περιφέρειας, αντίθετα στην Κύπρο το αρμόδιο Υπουργείο έκρινε ότι το (αντίστροφο) αίτημα, της μείωσης δηλαδή του αριθμού των ταξί είναι ένα θέμα που θα πρέπει να μελετηθεί ενδελεχώς και επιστημονικά, καθότι μπορεί υπό κάποιες προϋποθέσεις να συμβάλει θετικά στην προσπάθεια τόνωσης του υπό αναφορά επαγγέλματος και επίλυσης του ευρύτερου προβλήματος. 
Εδώ ένας "όμορφος" (πρόχειρος, αποσπασματικός, υπολογισμοί του ποδαριού, ελλιπής:  απουσία οποιουδήποτε άλλου συντελεστή (αριθ. Ε.Ι.Χ., κ.ά.) μαθηματικός τύπος θα τα λύσει όλα και παντού. Τι ωραία, τι καλά!! Δείτε τώρα το παρακάτω ρεπορτάζ και θα επανέλθουμε τις επόμενες ημέρες με το θέμα του μαθηματικού τύπου που επιτέλους θα λύσει την "τρομακτική έλλειψη ταξί" που υπάρχει τα τελευταία χρόνια στη Χώρα μας. Αναρωτιόμαστε μόνο αν με αυτόν τον "όμορφο" μαθηματικό τύπο (ή αλγόριθμο) που θα μας σερβίρουν σε λίγες μέρες προκύπτει μείωση των ταξί σε ορισμένες περιοχές τι θα κάνουν εκεί; Όπως λ.χ. στην πόλη μας τη Σπάρτη έχουμε εξήντα δύο (62) ταξί. Στην Γερμανία υπάρχουν οκτακόσιες πενήντα πόλεις με τον πληθυσμό που έχει η πόλη μας (18.500 - 20.000 κατ.) και σε καμία από αυτές τα ταξί δεν ξεπερνούν τα είκοσι δύο (22)!!


Ανακοίνωση του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων
30/06/2011
Με στόχο την οριστική επίλυση ή τουλάχιστον την απάμβλυνση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο Κλάδος των Οδηγών και Ιδιοκτητών Ταξί, η Υπουργός Συγκοινωνιών και ΄Εργων δρ Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή, μετά από ενδελεχή συζήτηση που είχε σε διαδοχικές συναντήσεις με την Παγκύπρια Ομοσπονδία Αστικών Ταξί και εκπροσώπους του Κλάδου, είχε σήμερα και νέα συνάντηση κατά την οποία ενημέρωσε την Ομοσπονδία και τους εκπροσώπους του Κλάδου ότι, αφού εξέτασε κάθε πιθανό μέτρο για ικανοποίηση των αιτημάτων που είχαν τεθεί ενώπιον της και που αφορούν το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, κατέληξε στα εξής:
Όσον αφορά το αίτημα της Παγκύπριας Ομοσπονδίας Αστικών Ταξί για απόσυρση αδειών ταξί, λόγω της πολυπλοκότητας και του πολυσύνθετου χαρακτήρα του θέματος, αλλά και λόγω της δυσχέρειας υλοποίησης ενός τέτοιου αιτήματος σε περιόδους οικονομικής κρίσης, η κα Υπουργός έκρινε ότι το θέμα θα πρέπει να μελετηθεί ενδελεχώς και επιστημονικά, καθότι μπορεί υπό κάποιες προϋποθέσεις να συμβάλει θετικά στην προσπάθεια τόνωσης του υπό αναφορά επαγγέλματος και επίλυσης του ευρύτερου προβλήματος. Προς τούτο, θα δώσει οδηγίες στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών σε συνεργασία με τη Μονάδα Ενίσχυσης Δημόσιων Μεταφορών να προχωρήσουν άμεσα στη διεξαγωγή εμπεριστατωμένης επιστημονικής μελέτης η οποία, αφενός θα καταδείξει πρακτικούς τρόπους βελτίωσης και εκσυγχρονισμού του επαγγέλματος, και αφετέρου θα δείξει με επιστημονικό τρόπο τις ανάγκες σε ταξί σε κάθε επαρχία ώστε να καταδειχθούν με αριθμούς οι ανάγκες και τα κριτήρια για την τυχόν απόσυρση ταξί. Η κα Υπουργός έχει ζητήσει όπως η μελέτη αυτή ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το τέλος του 2011 και ανάλογα με τα πορίσματα, θα αποφασιστούν και τα επόμενα βήματα μετά από πλήρη και στενή συνεννόηση με την ΠΟΑΤ-ΠΟΒΕΚ και με το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών.
Αναφορικά με αίτημα της Ομοσπονδίας σε σχέση με τον τρόπο λειτουργίας των δημόσιων επιβατικών μεταφορών, τονίζεται εμφαντικά ότι η στήριξη ενός αξιόπιστου συστήματος επιβατικών μεταφορών αποτελεί καθήκον και υποχρέωση κάθε σύγχρονης κοινωνίας. Συνεπώς, ως θέση αρχής, δεν μπορεί να γίνει δεκτή η υποβάθμιση του συστήματος δημόσιων μεταφορών, ειδικά σε τόσο πρόωρο στάδιο, όταν ακόμη καταβάλλεται προσπάθεια να πειστούν οι πολίτες να ανεβούν στα λεωφορεία. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και άλλες μεγάλες πόλεις, η χρήση του λεωφορείου και άλλων μέσων μαζικής μεταφοράς ξεπερνά το 30% ενώ στην Κύπρο είναι ακόμη σε ποσοστό της τάξης του 3%. 
Παράλληλα, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και ΄Εργων εξετάζει τρόπους βελτιστοποίησης των δρομολογίων και κατανομής των διαθέσιμων πόρων με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο. Στα πλαίσια αυτά, εξετάζονται τόσο το θέμα των βραδινών δρομολογίων όσο και το θέμα των κομίστρων που επηρεάζουν τα κρατικά έσοδα. Σήμερα, στις πόλεις μας υπάρχει μια σχετική ανομοιομορφία στο θέμα των βραδινών δρομολογίων η οποία εν μέρει μόνο δικαιολογείται από τον ειδικό χαρακτήρα της κάθε περιοχής. Για παράδειγμα στη Λευκωσία, Λεμεσό, Λάρνακα και Πάφο υπάρχουν βραδινά δρομολόγια κυρίως τις νύκτες της Παρασκευής και του Σαββάτου που τερματίζονται η ώρα 3.00 π.μ. για τη Λευκωσία, η ώρα 2.30 π.μ. για τη Λεμεσό, η ώρα 3.30 π.μ. για τη Λάρνακα και η ώρα 1.00 π.μ. για την Πάφο (στην Πάφο υπάρχουν βραδινά δρομολόγια καθημερινά). Στην ελεύθερη περιοχή Αμμοχώστου (Αγία Νάπα – Πρωταράς – Παραλίμνι) υπάρχουν βασικά δύο βραδινές διαδρομές (αρ. 101 και 102 συνδυασμένες) και τα βραδινά δρομολόγια διαρκούν πρακτικά μέχρι το πρωί και είναι εννέα σε αριθμό. Έχοντας αυτά υπόψη έχει αποφασιστεί ότι είναι αναγκαίο να παραμείνει σε όλες τις πόλεις η παροχή μιας βασικής βραδινής υπηρεσίας δημόσιων επιβατικών μεταφορών, αλλά αυτή δεν θα πρέπει να έχει τον χαρακτήρα της ημερήσιας υπηρεσίας με πυκνά δρομολόγια. Προς τούτο, τα βραδινά δρομολόγια σε καμία πόλη δεν θα υπερβαίνουν τα πέντε, εκτός εάν πολύ ειδικές συνθήκες απαιτούν κάτι διαφορετικό. 
Τέλος, όσον αφορά το τρίτο αίτημα της Ομοσπονδίας σχετικά με τα κόμιστρα των λεωφορείων, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων προσανατολίζεται να καθιερώσει βραδινά κόμιστρα, όπως ισχύουν σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες. Τις βραδινές ώρες το κόμιστρο μονής διαδρομής θα είναι ίσο με 2 ευρώ (αντί 1 ευρώ που θα ισχύει τις υπόλοιπες ώρες). Επίσης κατά τη διάρκεια των βραδινών δρομολογίων δεν θα ισχύει το ημερήσιο ούτε και το εβδομαδιαίο εισιτήριο, ενώ θα συνεχίσουν να ισχύουν τα μηνιαία και ετήσια εισιτήρια. Παράλληλα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να αυξηθεί το ημερήσιο εισιτήριο από 2 στα 3 ευρώ.
Στη σημερινή συνάντηση που είχε με εκπροσώπους του Κλάδου των Οδηγών και Ιδιοκτητών Ταξί η κα Μαρκουλλή κατέστησε σαφές ότι εφόσον οι πιο πάνω προτάσεις του Υπουργείου γίνουν αποδεκτές στο σύνολο τους, τότε τα προτεινόμενα μέτρα θα τεθούν σε άμεση εφαρμογή.
Τέλος, η Υπουργός Συγκοινωνιών και ΄Εργων έδωσε σαφείς οδηγίες όπως εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες για καταπολέμηση της πειρατείας ταξί και άλλων παράνομων πρακτικών που βλάπτουν την εικόνα των ταξί και αποτρέπουν τους πολίτες από τη χρησιμοποίηση τους. Προς τούτο, θα υπάρχει συνεχής επαφή με την Αστυνομία ώστε να ληφθούν δραστικά μέτρα για καταπολέμηση της μη χρήσης ταξίμετρου και γενικά της οποιασδήποτε μορφής εκμετάλλευσης επιβατών και καταστρατήγησης των κανονισμών και της επαγγελματικής δεοντολογίας.